Renson verovert Chinese luxemarkt voor zonwering met nieuwe fabriek | De tijd

2021-11-29 06:40:57 By : Ms. Yucai .

Renson, de Waregemse specialist in ventilatie en zonwering, gaat in een nieuwe fabriek in China zonneschermen produceren voor de bloeiende markt voor luxeappartementen. Zo krijgt het bedrijf voor het eerst voet aan de grond in het enorme land.

'Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen. Dat is het recept voor succes voor een investering in China', zegt Paul Renson, eigenaar-CEO van Renson, een familiebedrijf met een omzet van 240 miljoen euro. 'Dat vertrouwen bouw je pas na jaren op.' De fabriek in Huizhou (provincie Guangdong) draaide zes maanden. Prijskaartje: 1 miljoen euro. De komende jaren zullen daar duizenden schermen van de lopende band rollen voor de exploderende vastgoedmarkt, vooral appartementen voor de snelgroeiende welvarende klasse van Shanghai, en bij uitbreiding de rest van China.

Renson leverde al enkele duizenden permanente zonneschermen voor het vastgoedproject Black Forrest in Shanghai. Het werkte eerder samen met een lokaal bedrijf dat eigendom is van een zakenman uit Hong Kong, met wie het al 15 jaar samenwerkt. Hoewel de investering en de omvang van de fabriek (1.100 m2) beperkt zijn, ziet Renson de bouw als het begin van de verovering van een belangrijke nieuwe markt. Binnen vijf jaar wil het in China een omzet van 10 miljoen euro halen, waarvan de helft afkomstig is van zonwering, de andere helft van de twee andere productgroepen: ventilatie en terrasoverkappingen.

Opgericht in 1909 door de overgrootvader van Paul Renson, groeide het bedrijf sinds 2014 gemiddeld 20 procent per jaar (inclusief acquisities). Het familiebedrijf dankt zijn succes vooral aan de strenge energienormen voor woningen. Door verregaande isolatie en luchtdichtheid werd ventilatie noodzakelijk. Naast natuurlijke en energiezuinige ventilatie staat de baseline van het bedrijf - 'Creating healthy spaces' - ook voor nachtkoeling en zonwering in de zomer.

In 2010 is daar de divisie 'outdoor' aan toegevoegd. Wat begon met terrasoverkappingen is uitgegroeid tot een assortiment voor 'buitenleven' met carports, gevelbekleding, tuininrichting en pakketbrievenbussen. Voor deze divisie bouwt Renson voor deze divisie een nieuwe productiesite met aanpalende showroom en kantoren in Kruisem, een investering van 75 miljoen euro die binnenkort de deuren opent. "Net op tijd, want de divisie groeide in 2020 met 27 procent."

“Omdat mensen het afgelopen jaar niet hebben kunnen reizen, hebben ze geïnvesteerd in meer comfort in huis en tuin, iets wat we overal waar we actief zijn, ook in de VS en China hebben gevoeld”, zegt Renson. 'Bovendien worden natuurlijke ventilatie en het beschermen van een woning tegen oververhitting overal ter wereld belangrijker. Ook in China. In het Westen onderschatten we vaak hoe toegewijd de Chinese overheid is aan klimaat en milieu. In lijn met haar ondertekening van het klimaatakkoord van Parijs moet haar hele vloot in 2030 elektrisch zijn, planten de Chinezen massaal bossen en willen ze hun energieverbruik aanzienlijk verminderen. Dat betekent minder airco's en dus meer zonwering, en beter geïsoleerde woningen en dus meer ventilatie. In sommige regio's is zonwering al opgenomen in de bouwregelgeving.'

Omdat Renson hoogwaardige en duurdere zonweringsystemen aanbiedt, richt het zich vooral op luxevastgoed. Paul Renson houdt een aluminium profiel vast. 'Het heeft onze engineers vijf jaar gekost om dit doek windvast te laten bewegen in dit geleidingsprofiel zonder dat het na een jaar scheurt of scheef gaat hangen. Consumenten willen ook dat de kozijnen en dus onze profielen steeds smaller worden. Dat vraagt ​​veel onderzoek en ontwikkeling. Op die afdeling werkt 10 procent van onze 1.200 medewerkers.'

Is Renson niet bang dat zijn dure systemen snel gekopieerd worden in China? 'We moeten alleen nog sneller innoveren. Waar je vroeger vijf jaar van een noviteit kon genieten, word je vandaag al in één jaar ingehaald. Bovendien is onze technologie goed gepatenteerd en is de tijd dat een Chinees altijd gelijk had in de rechtszaal voorbij. Ze beseffen dat ze, ondanks de enorme omvang van hun eigen markt, niet op een eiland in de wereld zitten. Veel Chinese zakenmensen zijn opgeleid in het Verenigd Koninkrijk of Australië en kennen onze westerse gevoeligheden.'

Door lokale productie kan het bedrijf volgens Renson sneller, goedkoper en flexibeler leveren aan de Chinese markt. 'En we halen dezelfde kwaliteit als in België. Hiervoor haalden we vijf van de twaalf medewerkers naar België voor een opleiding. Momenteel draait de productie maar in één shift, maar dat kunnen we makkelijk verdrievoudigen door 24 uur per dag te produceren.'

100 procent eigendom van de familie Renson.

Een andere belangrijke vuistregel voor succes bij het opstarten van de productie in China is volgens Renson de tomeloze inzet van onze eigen mensen ter plaatse. 'We noemen de man die de start-up daar begeleidde 'onze dappere Belg'. Hij werkte dag en nacht aan dit project. Corona maakte dat nog moeilijker, mede door de strenge quarantaineregels na het reizen. Meerdere keren heeft hij twee weken in een kleine hotelkamer gezeten, waar hij niemand zag en maar drie keer per dag eten aan de deur kreeg.'

Renson bouwde ook een goede relatie op met de lokale bouwpromotoren en architecten. 'Je moet met de mensen eten, heel belangrijk. Als je eenmaal een band met ze hebt, kun je alles openlijk met ze bespreken. We hebben enkele bouwpromotoren naar België uitgenodigd. We bezochten met hen enkele toparchitecten en kregen enkele in het oog springende projecten te zien. En natuurlijk voegden we een dagje Brugge toe.' (lacht)

De investeringen van Renson in China beperken zich niet tot de productie van zonwering. Op 27 november opende The Belgian House een ontmoetingsplek in Shanghai waar architecten, designers en projectontwikkelaars de beste Belgische merken voor interieur en outdoor kunnen ontdekken. Naast Renson zijn ook PR-Living (meubels), Kreon (verlichting), Decospan (binnenpanelen en houten vloeren), Basalte (schakelaars/domotica), Reynaers (ramen) en Royal Botania (tuinmeubelen) bij het initiatief betrokken. Het belevingscentrum van 250 m² bevindt zich op de binnenplaats van het Shanghai People's Fine Arts Publishing House aan Changle Road. Het huis heeft ook een eigen café met Belgische bieren.