Woonorganisatie Change= vindt kritiek onterecht: 'Ons project biedt juist een oplossing' - indebuurt Amsterdam

2022-05-28 07:25:02 By : Mr. Max Yang

Met de bouw van ruim 10.000 sociale huurwoningen voor jongeren in de grote steden, wil Change= de komende jaren het woningtekort voor werkende jongeren tussen de 18 en 36 jaar oplossen. Dat het bijzondere communityconcept van Change= gepaard gaat met aanvullende communitykosten, viel bij stichting Woon niet in goede aarde. “De media is hier mee aan de haal gegaan. Nu is het tijd voor ons verhaal”, laat de organisatie weten.

Dit artikel wordt aangeboden door Change=

Change= heeft al twee wooncomplexen laten bouwen in Amsterdam, in Nieuw-West (500 woningen) en Zuid-Oost (600 woningen). In de Utrechtse wijk Leidsche Rijn is in april dit jaar het eerste deel opgeleverd van een complex met 600 woningen. Deze zomer volgt het tweede deel met de laatste 300 huurwoningen.

Ralph Mamadeus, CEO van Change=, bedacht het destijds vernieuwende woonconcept in 2012. “Ik wilde jongeren niet alleen woonruimte maar ook toekomstperspectief bieden”, vertelt hij. “Bij Change= draait het om betaalbaar wonen onder de sociale huurgrens, in woningen die zo volledig mogelijk ingericht zijn, met allerlei aanvullende diensten om de bewoners te ontzorgen. Hierdoor kunnen zij zich volledig richten op hun opleiding of carrière.”

Change= draait dan ook om wonen en niet alleen om woningen. Wanneer je voor het eerst een woning betrekt bij een corporatie, zal je normaal gesproken allerlei zaken moeten regelen en bekostigen. Zo heb je naast kale huur ook te maken met servicekosten, internet en de inrichting van je woning. Dit is bij Change= allemaal al georganiseerd zodat ook jongeren zonder spaarpot hun zelfstandige wooncarrière direct kunnen starten. Wonen wordt zo voor de hele doelgroep toegankelijk en betaalbaar.

Lees verder onder de foto’s >

Wat die aanvullende diensten bij Change= dan zijn? Denk aan dagelijkse schoonmaak, algemene woonkamers om medebewoners te ontmoeten, binnentuinen, sportruimtes en een postkamer om pakketjes aan te laten nemen of een lockerservice. Ook zijn er community-medewerkers aanwezig die voor veiligheid en leuke activiteiten zorgen en zijn er werkplekken gecreëerd.

De woningen worden volledig gestoffeerd opgeleverd met keuken met inbouwapparatuur, slimme thermostaat, verduisterende gordijnen, laminaat en een was-droogcombinatie of wasbar. Ze zijn volledig geschilderd en hebben een douchewand, zwevend toilet, thermostatische kranen en natuurlijk supersnel internet. Je hoeft alleen je spullen nog maar te pakken!

“De kosten die hier tegenover staan brachten we eerst in rekening als communitykosten, daar bestond toen namelijk nog geen andere constructie voor”, legt Ralph uit. De totale integrale woonlast bij Change= komt in Amsterdam neer op €860,- en in Utrecht op €960,- (inclusief nutslasten, internet en stoffering). “Hierdoor besparen bewoners minstens €300,- per maand, kijk maar naar het overzicht besparing kosten op onze website. Hier kunnen zelfs corporaties niet tegenop. Op 21 juni 2021 heeft de rechtbank uitspraak gedaan op de communitykosten. Daarin heeft de rechter geoordeeld dat wij niet te kwader trouw gehandeld hebben, en dat wij de kosten voortaan mogen doorrekenen in de servicekosten in plaats van de communitykosten”, legt Ralph uit. De servicekosten zijn daardoor verhoogd en tegelijkertijd zijn de communitykosten met hetzelfde bedrag komen te vervallen. Dit houdt in dat de kosten voor huurders per saldo gelijk blijven.

Dat Change= een miljoen aan communitykosten moet terugbetalen is dus niet juist en gebaseerd op het zeer selectief lezen van de uitspraak, legt Ralph uit. “Het oordeel van de rechter is gewoon online terug te vinden. Met de uitspraak van de rechter hebben wij met terugwerkende kracht een herziening van de servicekosten mogen indienen. De rechter heeft gelast dat de communitykosten nu in de servicekosten thuishoren. Dit zou betekenen dat er per saldo niets terugbetaald hoeft te worden door of aan Change=.”

De toetsing van de servicekosten ligt momenteel bij de huurcommissie. “Hier hebben wij alle vertrouwen in, gezien alle doorberekende kosten met facturen aangetoond zijn en volgens het beleidshandboek servicekosten van de huurcommissie opgesteld is”, vertelt Ralph. “Dat in de media allerlei conclusies worden getrokken en aannames worden gedaan, is erg jammer. Onze reputatie wordt beschadigd, terwijl wij juist een oplossing bieden in deze lastige woningmarkt. Wij zijn volledig open en transparant over de kosten en juichen daarom het besluit van de rechter toe om alles via de servicekosten te verantwoorden. Met inmiddels de realisatie van nu bijna 2000 woningen bieden wij een hoogwaardig alternatief binnen het sociale domein. Het wonen van nu vraagt om hoge kwaliteit woningen met een 24/7 dienstverlening zodat je volledig wordt ontzorgd.”

5 x dit is er te doen in Amsterdam tijdens Hemelvaart 2022

Blijf op de hoogte van alles uit Amsterdam

© 2022 - DPG Media B.V. - Alle rechten voorbehouden